تحجر

ساخت وبلاگ

تحجر چیست؟ ومتحجرکیست ؟

استاد شهید مرتضی مطهری درمورد کج فهمی وانحراف دینی چنین می فرماید:( دو بیماری خطرناک همواره آدمی رادر این زمینه(افراط وتفریط) تهدید می کند : بیماری جمود وبیماری جهالت ،نتیجه بیماریrlm;اول توقف و سکون و باز ماندن از پیشروی و توسعهاست و نتیجه بیماری دومrlm;سقوط و انحراف است... .جامد و جاهل متفقا فرض میکنند که هر وضعی که در قدیم بوده است ، جزءمسائل وشعائر دینی است ، با این تفاوت که جامدنتیجه میگیرد این شعائر را باید نگهداری کرد و جاهل نتیجه میگیرد اساسادینملازم است با کهنه پرستی و علاقه به سکون وثبات...جامدهای متدین نما همانطوریکهبه پارهrlm;ایمسائل فلسفی بی جهت رنگrlm;مذهبی دادندشکل ظاهری مادی زندگی را هم میخواستند جزء قلمرو دین بشمارآورند ، افراد جاهلو بی خبر نیز تصور کردند که واقعا همین طور است ودین برای زندگی مادی مردم شکلو صورت خاصی در نظر گرفته است . و چون بهrlm;فتوای عِلم باید شکل مادی زندگی را عوضکرد پس عِلم، فتوای منسوخیت دین راصادر کرده است.جمود دسته اول و بی خبریدسته دوم فکر موهوم تناقض علم و دین را بوجودآورد.نظام حقوق زن ص ۱۱۸)

ودرجای دیگر می فرماید.تنگ نظری مذهبی ازخصیصهrlm;های خوارج است اما امروز آن را باز درجامعه اسلامی میrlm;بینیم .این همان.است که گفتیم خوارج شعارشاناز بین رفتهrlm;ومرده است اما روح مذهبشان کم و بیش در میان بعضی افراد و طبقاتrlm;.همچنان زنده و باقی است.بعضی از خشک مغزان را میrlm;بینیم که جز خود و عدهrlm;ای بسیار معدود مانند خود ، همه مردم جهان را بادید کفر و الحاد میrlm;نگرند و دایره اسلام ومسلمانی را بسیار محدود خیال میrlm;کنند..

خوارج با روح فرهنگ اسلامی آشنا نبودند ولی شجاعrlm; بودند . چون جاهل بودند تنگ نظر بودند و چون تنگ نظر بودند زود تکفیر وتفسیق میrlm;کردند تا آنجا که اسلام و مسلمانی را منحصر به خود میrlm;دانستند وسایر مسلمانان را که اصول عقائد آنها را نمیrlm;پذیرفتند کافر میrlm;خواندند وچون شجاع بودند غالبا به سراغ صاحبان قدرت میrlm;رفتند و به خیال خود آنهارا امر به معروف و نهی از منکر میrlm;کردند و خود کشته میrlm;شدند و گفتیم دردورهrlm;های بعد جمود و جهالت و تنسک و مقدس مابی و تنگ نظری آنها برایrlm;دیگران باقی مانداما شجاعت و شهامت و فداکاری از میان رفت.

خوارج بیrlm;شهامت ، یعنی مقدس مابان ترسو ، شمشیر پولادینرا به کناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت کهrlm;برایشان خطر ایجاد میrlm;کرد صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند.هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند به طوری که درتاریخ اسلام کمتر صاحبفضیلتی را میrlm;توان یافت که هدف تیر تهمت اینrlm;طبقه واقع نشده باشد . یکی راگفتند منکر خدا ، دیگری را گفتند منکر معاد، سومی را گفتند منکر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی ، پنجمی راچیز دیگر و همینطور...،به طوری که اگر نظراین احمقان را ملاک قرار دهیمrlm;هیچوقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است.وقتی که علی ع تکفیر بشودتکلیف دیگران روشن است .

بوعلی سینا ، خواجه نصیر الدین طوسی ،صدرالمتألهین شیرازی ، فیض کاشانی ، سید جمال الدین اسد آبادی ، واخیراً محمد اقبال پاکستانی از کسانی هستند که از این جام جرعهrlm;ای به کامشانrlm;ریخته شده است. بوعلی در همین معنی میrlm;گوید

کفر چو منی گزاف و آسان نبود

محکمتر از ایمان من ایمان نبود

در دهر یکی چو من و آنهم کافر

پس در همه دهر یک مسلمان نبود

خواجه نصیرالدین طوسی که از طرف شخصی مسمی به"نظام العلماء " موردتکفیر واقع شد ، میrlm;گوید

نظام بیrlm;نظام ار کافرم خواند

چراغ کذب را نبود فروغی

مسلمان خوانمش ، زیرا که نبود

دروغی را جوابی جز دروغی

به هر حال ، یکی از مشخصات و ممیزات خوارج تنگنظری و کوته بینیrlm;آنها بود که همه را بیدین و لامذهب میrlm;خواندند . علی ع، علیهاین کوته نظریrlm;آنان استدلال کرد که این چه فکر غلطی است که دنبال میrlm;کنید ؟فرمود:پیغمبر جانی را سیاست میrlm;کرد و سپس بر جنازه او نماز میrlm;خواند و حالآنکهrlm;اگر ارتکاب کبیره موجب کفر بود پیغمبر بر جنازه آنها نماز نمیrlm;خواندزیرا بر جنازه کافر نماز خواندن جایز نیست و قرآن از آن نهی کرده استشرابخوار را حد زد و دست دزد را برید و زنا کار غیر محصن راتازیانه زد و بعدهمه را در جرگه مسلمانها راه داد و سهمشان را از بیتrlm;المال قطع نکرد و آنها بامسلمانان دیگر ازدواج کردند . پیغمبر مجازاتrlm;اسلامی را در حقشان جاری کرد امااسمشان را از اسامی مسلمانها بیرون نبرد. جاذبه ودافعه علی عاستادمطهری ص۱۵۸تا۱۶۰و

درخاتمه این بیان جای دارد خود ودیگران را هشدار دهیم که هیچ لجنى در درون انسانمانند تکبر و خود محورى مانع جریان یافتن آب حیات معرفت و شناخت در درون وى نیست. گاهى اینلجن بقدرى رسوب شده و تحجر یافته است که از ورود حتى یک قطره آب معرفت, از جهان قابلشناخت, به درون جان آدمی مانع مىrlm;گردد. گاهى دیگر به مرحله تحجر و رسوب نرسیدهولى هرآب معرفتى که وارد درون شود آنرا آلوده و کثیف مىrlm;سازد.

روستاي ديزج خليل علیا...
ما را در سایت روستاي ديزج خليل علیا دنبال می کنید

برچسب : تحجر, نویسنده : 0dizajkhalil0 بازدید : 260 تاريخ : دوشنبه 27 شهريور 1396 ساعت: 20:21